Tentoonstelling over het leven en werk van Wim Mulder

Kunstenaar Wim Mulder (1908 – 1992) was binnen verschillende disciplines actief. Hij schilderde en vervaardigde grafiek, maar is in de regio vooral bekend om zijn monumentale mozaïeken en glas-in-lood werken.

De kunstenaar werd geboren in Emmerik, en woonde en werkte een groot deel van zijn leven in Otterlo. In huis ’t Rieselo aan de Houtkampweg stond zijn eigen atelier vol met werken, objecten, tubes verf en ander gereedschap.

Hij groeide op in Arnhem en studeerde in 1933 af aan de middelbare school voor beeldende kunst en kunstnijverheid van het genootschap ‘Kunstoefening’’, vandaag de dag bekend als kunstacademie ArtEZ.

Door de crisisjaren was het voor Mulder lastig om aan werk te komen. Hij reageerde daarom op een advertentie van mevrouw Kröller-Müller die een rondleider zocht voor Jachthuis Sint Hubertus. Helene Kröller-Müller werd overladen met reacties, maar liefst 160 mensen reageerden op de oproep.

Tussen alle brieven viel die van Wim Mulder op, aangezien hij een zelfportret instuurde. Na de opening van het Kröller-Müller Museum verzorgde hij daar ook rondleidingen.

In zijn vrije tijd zat de kunstenaar niet stil. Hij verdiepte zich in het ontwerpen van mozaïeken en de glas-in-lood techniek. In de oorlogsperiode verzette hij zich tegen de bezetter door zich niet aan te sluiten bij de ingestelde ‘Kultuurkamer’, in plaats daarvan werkte mee aan de zogenaamde ‘Zwarte Tentoonstellingen’. Na de bevrijding ontving hij de ‘Gerrit van der
Veen-penning’ in het Rijksmuseum Amsterdam en werkte daarna aan diverse opdrachten.

Daarnaast heeft hij een aantal jaar lesgegeven op het Marnix College in Ede. Nog altijd zijn door heel de gemeente Ede werken van hem zichtbaar op en in diverse gebouwen.

Deze tentoonstelling neemt je mee naar het werk en leven van deze markante kunstenaar die zijn sporen heeft nagelaten in de regio.

Deze tentoonstelling zal vanaf medio april te zien zijn in Cultura, op de 2e verdieping bij Cultura Erfgoed

15 apr 2023 - 10 sep 2023
Verlopen!