Tentoonstelling: EUREKA, ondergronds gevonden

In deze tentoonstelling nemen wij u mee naar archeologische vondsten uit de gemeente Ede.

We lichtende volgende dorpen en vindplaatsen eruit: Otterlo: De Zanding, Lunteren: Hulakker, Buitengebied: grafheuvels, Wekerom: Celtic Fields, Bennekom: Swammerdamlaan, Ede: Paasberg, Ede: Boekhandel Pel, Otterlo: Oud Reemst, Harskamp: Smachtenburg en vondsten uit Museum Deelen.
Bij de Celtic Fields in Wekerom ziet u een prachtige reconstructiefilm van Marcel Creemers.
De Swammerdamlaan in Bennekom. Hierbij spreken we van een lange bewoning: van midden /nieuwe steentijd, brons- en ijzertijd tot middeleeuwse houtskoolmeiler. Met informatie hoe een meiler werkt en waar deze voor diende.
De recente vondsten bij de opgraving van boekhandel Pel in het centrum van Ede. Hier zitten vondsten bij uit de vroege middeleeuwen tot de moderne tijd.
Met reconstructiefilmpjes, tekeningen, foto’s, vondsten, maquettes, kleding en replica’s van aardewerk en gereedschap is de expositie beeldend en aansprekend voor iedereen. Op deze manier wordt duidelijk dat het mensen waren die al die oude scherven e.d. hebben achtergelaten. Mensen die hun leven leefden, net als wij, alleen lang geleden, waardoor hun huizen, kleding, gereedschap e.d. er anders uitzagen. Maar wellicht hebbe ze toch een boodschap voor ons, kunnen wij er iets aan hebben om hun levens te bestuderen.
Er is een wand in de expositie met Eureka-momenten van de opgravers van de tien vindplaatsen uit de expositie. Hierbij vertelt de persoon waarom deze vondst voor hem of haar een speciaal moment was.

Deze expositie is een samenwerkingsverband met Historisch Museum Ede, Cultura Erfgoed, Gemeente Ede afdeling archeologie en Prae.
Openingstijden:
De expositie is gratis te bezichtigen bij Cultura Ede (2e verdieping) van maandag t/m vrijdag van 09:00-20:00, zaterdag van 10:00-17:00 en zondag van 12:00-17:00.

29 sep 2023 - 03 mrt 2024
Verlopen!