Tentoonstelling: ‘100 jaar ENKA, mode in beeld’

Cultura Erfgoed nodigt u uit om vanaf 28 oktober de tentoonstelling ‘100 jaar ENKA I Mode in Beeld’  te bezoeken. De expositie toont 10 japonnen die eeuw vol modieuze silhouetten tonen. Daarbij gaat u terug in de tijd door eigentijdse mode-reclame en originele filmfragmenten.

Vanaf 28 oktober te bekijken bij Cultura Erfgoed op de 2e verdieping van Cultura.

De ENKA-fabriek heeft veel betekend voor de ontwikkeling van het boerendorp Ede, maar was ook een grote speler binnen de internationale mode-industrie. Eeuwenlang droegen vrouwen grote jurken van zware stoffen waarbij rondingen geaccentueerd werden. Aan het begin van de 20e eeuw veranderde het modebeeld door de vervaardiging van viscose en trend van japonnen met rechte lijnen.

De ENKA-fabrieken in Arnhem en Ede speelden in op de technieken waarmee goedkopere textiel kon worden geproduceerd, namelijk kunststofzijde. Duizenden meisjes werkte aan het producé van de dunne viscosedraden. Vanuit de ENKA-fabrieken ontstonden de merknamen Enkalon en Terlenka. Op deze modetentoonstelling ontdek je 100 jaar mode en de rol van de ENKA-fabriek binnen de internationale mode-industrie.

28 okt 2022 - 31 mrt 2023
Verlopen!