Expositie: Wie wat bewaart, die heeft wat!

Verzamelen is van alle tijden. Al eeuwenlang vinden mensen het leuk om een eigen verzameling aan te leggen en te speuren naar ontbrekende items. Met het grootste plezier worden deze verzamelingen getoond, aangezien het ook vaak bij de bezoeker herinneringen of andere associaties oproept.

Verzamelingen zijn een bron van informatie. Ze nemen ons in eerste plaats mee in de wereld van de verzamelaar, maar elke verzameling kent ook een eigen tijdsgeest. Daarnaast vertellen verzamelingen ons natuurlijk veel over de betreffende voorwerpen of de plaats waar de verzameling tot stand is gekomen.

Niet alleen particulieren verzamelen, ook bedrijven, verenigingen en overheidsorganisaties leggen bijzondere collecties aan. In de gemeente Ede verzamelt Vereniging Oud Ede als sinds 1924. Al 100 jaar! Sinds de oprichting brengen Edenaren en bezoekers van de gemeente Ede veel waardevolle, bijzondere en dagelijkse voorwerpen die volgens hun het bewaren waard zijn. Door deze verzameling kunnen we veel leren over onze eigen leefomgeving, bijvoorbeeld over het wonen & werken door de jaren heen.

De tentoonstelling ‘Wie wat bewaart, die heeft wat!’ toont diverse objecten uit de verzameling van de Vereniging Oud Ede. De geselecteerde objecten & voorwerpen geven een beeld van het dagelijks leven van Edenaren sinds de oude krant uit 1913. Ook worden er uiteenlopende privéverzamelingen getoond. Edenaren van alle leeftijden laten hun mooie collectie zien die ze met zorg hebben verzameld. Roepen de voorwerpen bij jou ook herkenning en herinneringen op? Of misschien geeft het je wel inspiratie om ook zelf te beginnen met verzamelen!

dagen

uren